Avaluació tecnològica del disseny i del paper dels docents

miércoles, 1 de enero de 2014



Considero que tota intervenció educativa és susceptible de millora i, per això, es requereix d’una avaluació de tot el procés d´ensenyament-aprenentatge. Per aquest motiu, s’ha de determinar i avaluar la nostra pròpia actuació, els recursos utilitzats, els espais, la coordinació entre educadors, etc. aconseguint així un millor procés d’ensenyament-aprenentatge en futures intervencions. Per això, a continuació analitzaré la meva capacitat per a dissenyar situacions insturccionals utilitzant i avaluant les tecnologies de la informació i comunicació. Per fer-ho exposo una graella/qüestionari que hem omplert entre els tres mestres participants. A partir d’aquesta taula i l’anàlisi de les diferents etapes del procés i valoraré la idoneïtat o incapacitat del disseny que he presentat per a resoldre el problema plantejat. 


Partint d’aquesta taula analitzaré les diferents etapes que s’han dut a terme per a la realització d’aquesta activitat. 

En quant al disseny ha estat una part molt important del treball ja que m’ha servit de guia per realitzar les activitats amb els infants, a més de servir-me per planificar-me a l’hora de dur-les a terme les activitats i saber amb quins espais i recursos materials, humans i TIC disposava en cada moment.
A l’hora de dissenyar les activitats he partit d’un problema significatiu amb el que s’han trobat els alumnes de l’escola on treballo, per això el disseny d’aquestes activitats l’he enfocat des d’un principi tenint en compte uns alumnes amb unes característiques cognitives, emocionals, actitudinals i físiques determinades, que estan influenciades per uns contextos determinats i, alhora, he tingut en compte que la realització d’aquestes activitats es donen en un context formal, l’escola, tot i que el problema que volem resoldre és extrapolable a altres contextos.
Aquest problema, que ha estat la resolució de conflictes d’una forma agressiva, el vaig introduir a través dels fets que he descrit en els apartats problema de partença” i “descripció argumentada” i a través d’una conversació que vaig mantenir amb els alumnes, fent-los reflexionar sobre com solucionaven els conflictes en aquell moment i sobre si era la manera més adient de solucionar-los. D’aquesta manera vaig poder esbrinar quins eren els coneixements previs dels infants sobre la resolució de conflictes i les emocions que comporten les baralles i, així, vaig plantejar-me una seqüencia d’activitats que anessin aproximant-los cap a altres vies de resolució de conflictes que fossin pacífiques.

Primer vaig plantejar-me quines capacitats, continguts i objectius volia que els alumnes assolissin i tot seguit com duria a terme les activitats, amb quins recursos, espais, quin paper volia que tingués els mestres amb els que interaccionen i el paper que tindrien en aquestes les TIC per tal que els alumnes les assolissin. També vaig plantejar-me quin tipus d’avaluació volia dur a terme, una avaluació que contemplés tot el procés educatiu i que fos sistemàtica, permanent, flexible i coherent.

Pel que fa al desenvolupament i implementació del projecte vaig seguir allò proposat a la fitxa del disseny, però em vaig trobar amb algunes dificultats a l’hora de realitzar algunes de les activitats per problemes amb els ordinadors de l’escola. En concret ens vam trobar amb que els ordinadors de l’escola van quedar inutilitzats per un virus i vam haver d’utilitzar el meu ordinador personal per a la realització d’una activitat que inicialment estava plantejada per a realitzar-se amb diversos ordinadors a l’aula d’informàtica. A més, aquest contratemps va implicar que s’hagués d’allargar el temps de l’activitat 6 a dues sessions en comptes d’una.
En quant als recursos TIC utilitzats majoritàriament n’estic satisfeta i he de dir que considero que han estat apropiats per a la realització de les diverses activitats plantejades.
Tant amb el conte, com amb l’activitat de fer-se fotografies, com la de les activitats JClic van gaudir molt els infants, demanant fins i tot poder tornar a jugar al JClic o tornar a veure el conte amb l’ordinador en altres ocasions com en els moments de racó de l’ordinador d’aula.
En quant a l’activitat de dibuixar amb ArtPad, tot i que la part que realitzaven els infants va anar força bé, crec que en altres ocasions utilitzaré el Paint, ja que amb l’ArtPad em vaig trobar que per guardar les imatges o feia còpies de pantalla o demana inscriure’s i introduir dades per salvar les imatges, a més que amb el Paint els infants tenen més espai per dibuixar. Tot i això no em va costar gaire salvar els dibuixos dels nens i per això valoro positivament els recursos emprats.

Per finalitzar, en quant a l’avaluació dels infants he seguit el procés esmentat en l’apartat “Avaluació de l’aprenentatge aconseguit”. Tot i això com he mencionat anteriorment es tracta d’un procés d’ensenyament-aprenentatge que va més enllà de la realització de les activitats proposades i que considero que s’ha d’avaluar i treballar transversalment durant tot el cicle o durant tota l’etapa d’escolarització obligatòria.
Per acabar, vull remarcar  que com he exposat anteriorment en aquest mateix apartat, no només s’ha avaluat els aprenentatges dels alumnes, sinó que a més s’ha fet una avaluació del projecte i de l’actuació dels docents per a així poder implementar i millorar en futurs projectes.

0 comentarios:

Publicar un comentario