Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
A l’assignatura Noves Tecnologies de la Informació i
de la Comunicació en Educació se’m demanava
en una última activitat d’aquesta assignatura que fes un petit projecte
que sorgís d’un problema significatiu per o pels alumnes als que anés dirigit.
En aquest projecte les TIC i les TE havien de ser-ne partícips i, a més de
dissenyar el projecte s’havia de desenvolupar
portant-lo a la pràctica i avaluar tant el procés d’ensenyament-aprenentatge
durant el projecte, com el projecte en sí. Tot això s’havia de recollir en una
memòria en que quedés reflectit amb una introducció, el disseny de l’activitat,
l’avaluació de l’aprenentatge aconseguit i de la tecnologia del disseny, unes
conclusions i un annex amb una autoavaluació´ del projecte i de l’autoavaluació
continuada de l’assignatura.
Com que treballo a una escola com a
mestra d’Educació Infantil, vaig decidir que aquest seria el context en que
duria a terme aquesta pràctica.
Un dia a l’hora del pati va haver una
baralla entre els meus alumnes, no era el primer cop i a l’hora de demanar-los
explicacions un dels nens va explicar que a ell l’havien ensenyat que si algú
no feia el que volia havia de pegar-lo.
D’aquí va sorgir el problema significatiu
a treballar amb els alumnes i la pretensió d’aquest petit projecte de donar eines
de resolució de conflictes pacífiques als alumnes i cohesionar-los una mica
més.
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en l’ensenyament
|
Mediadora 1 (jo): 6 anys com a mestra substituta del Departament d’Educació. Anteriorment
havia treballat en una Llar d’Infants com a mestre i com a monitora. En
aquest projecte tot i que encara estic en procés d’obtenir la llicenciatura,
també feia de psicopedagoga.
Mediadora 2: 11 anys com a mestra de música i 3 anys com a mestra substituta del
Departament d’Educació.
Mediador 3: 17 anys com a mestre de primària, 9 d’aquests com a especialista en
arts escèniques i informàtica. Anteriorment havia treballat com a mestre en
una escola privada durant 2 anys.
|
|
Experiència/nivell d’experiència en l’ús de les TIC
|
Mediadora 1 (jo): Les he utilitzat tant a l’escola com personalment. A l’escola
utilitzo sovint les mateixes eines i n’hi ha que gairebé mai utilitzo.
Mediadora 2: Normalment només utilitza l’ordinador amb el canó projector o bé el
reproductor de música. Personalment en fa força ús.
Mediador 3: N’utilitza variades, recursos TIC, ordinador, càmera de fotos i de
vídeo, programes de retoc d’imatge i de disseny, programes per crear
activitats, etc. Les utilitza diàriament tant a l’escola com en l’àmbit
personal.
|
|
Tipus d’escola
|
Es tracta d’una escola pública d’Educació Infantil i Primària
|
|
Localització del centre
|
El centre es troba a Badia del Vallès, al Vallès Occidental
|
|
Connexió
|
Internet de banda ampla amb connexió Wifi a totes les aules.
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
A l’aula d’informàtica, a l’aula de classe i a l’aula de música.
|
|
Context de la Història o del Cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
P4 – 4 anys
|
|
Àrees / unitats
|
Descoberta d’un mateix i dels altres
Comunicació i llenguatges
|
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
-
Activitat 1: Comencem recordant la conversació que es va tenir després del conflicte esmentat, pensar en quines
coses vam dir i com ens va fer sentir aquella situació.
Després a través d’un conte introduïm una forma de
reaccionar davant els conflictes més pacífica. Deixem que els alumnes
reflexionin.
-
Activitat 2: Es treballa les diferents emocions bàsiques,
gesticulant i deixant que els alumnes es facin fotos interpretant-les. Un cop
fetes les fotos, es passen a l’ordinador i
demanem als infants que identifiquin quina emoció interpretaven i si
aquesta és positiva o negativa.
-
Activitat 3: Es treballen les
emocions escolten a través de la
música, la mestra posa diferents cançons i els alumnes les classificaran segons
creguin que s’apropa més a una emoció o a una altra.
-
Activitat 4: Treballar les emocions a través d’activitats amb JClic,
com ara puzles, memoris i activitats de relació.
-
Activitat 5: Treballar els conflictes, identificant-los en diferents
imatges i cercant diferents solucions pacífiques per a cada situació.
-
Activitat 6: Decidir i establir quines normes calen per poder estar
feliços i solucionar els problemes pacíficament. Fer dibuixos representatius
de les normes amb ArtPad.
|
Les activitats s’han realitzat tant en gran grup com en petits grups,
però no individualment, perquè volem fomentar la col·laboració i convivència
entre els alumnes.
Les activitats 4 i 5 es duen a terme a l’hora amb mig grup de classe
en cadascuna d’aquestes.
En l’activitat 6 recomano utilitzar el Paint en comptes de l’ArtPad
perquè a l’hora de guardar els treballs és massa complicat pels alumnes i
demana dades. A més, amb el Paint l’espai de dibuix és més gros.
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
-
Saber reconèixer les emocions bàsiques pròpies i
dels demés, ja sigui de manera vivencial, com en imatges i associar-les amb
causes i conseqüències.
-
Aprendre a regular les pròpies emocions, acceptant
positivament les pròpies capacitats i limitacions.
-
Ser capaços de resoldre conflictes autònomament amb
actitud positiva i de manera pacífica
-
Escoltar i respectar als altres, participant activament en les diferents activitats
de classe i de l’escola augmentant, d’aquesta manera el sentiment de
pertinença al grup-classe.
-
Expressar-se, comprendre i representar a través dels
diferents llenguatges (corporal, verbal, gràfic, musical i audiovisual) de
manera pacífica.
-
Saber demanar ajuda tant a companys com a mestres quan
és necessària.
|
|
Tipus d’activitat
|
Activitats en gran i petit grup emprant recursos TIC treballant a
partir de la recerca d’una solució per un problema significatiu de manera
col·laborativa i constructiva
|
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
-
Ordinador de l’aula
-
Ordinadors de l’aula d’informàtica
-
Càmera de fotos
-
Canó projector i pantalla
-
Reproductor de música
-
Programes: JClic, Artpad i Word.
-
Recurs educatiu amb el conte “La Tortugueta”.
|
|
Raons per les quals les hem fetes servir
|
-
Ordinador de l’aula: per utilitzar diferents programes i
accedir als recursos TIC utilitzats i recollir informacions de les diferents activitats.
-
Ordinadors de l’aula d’informàtica: per utilitzar en petit
grup les activitats JClic i per fer dibuixos, també en petit grup amb ArtPad.
-
Càmera de fotos: perquè els infants es fessin fotos entre
ells.
-
Canó projector i pantalla: per visualitzar el conte “La
Tortugueta”, per veure diferents imatges i perquè puguin veure les normes
acordades.
-
Reproductor de música: per escoltar diferents melodies.
-
Programes:
o
JClic per realitzar activitats sobre les emocions a través
d’aquesta eina.
o
Artpad per dibuixar amb l’ordinador.
o
Word per apuntar diverses informacions i les normes
acordades amb els alumnes.
-
Recurs educatiu amb el conte “La Tortugueta”, per introduir
una nova manera de resoldre els conflictes.
|
|
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Utilització de recursos TIC i eines de TE per fomentar una resolució de
conflictes pacífica i treballar les emocions.
|
|
Dificultats trobades
|
Ens vam trobar que a l’hora de realitzar l’activitat 6, no podíem utilitzar
cap ordinador de l’escola estaven inutilitzats perquè van descobrir que
tenien virus.
|
Ho vam solucionar dividint l’activitat en dues sessions, una primera
sessió en que vam decidir les normes i una segona sessió en que els alumnes
passaven per diferents racons, un d’ell un racó amb un portàtil prestat en
que els nens en grups de 2 o 3 van anar fent els dibuixos.
|
Ajuda/col·laboració emprada
|
En les diferents activitats hem col·laborat tots tres mediadors,
especialment el mestre d’informàtica que ens ha ajudat molt tant en el
disseny com aportant idees i proposant programes per treballar.
|
|
Rol del professor
|
El paper de tots tres mestres va ser d’assessors,
consultors i guies, facilitadors de l’aprenentatge i dissenyadors d’activitats.
|
|
Rol de l’estudiant
|
Element actiu,
participatiu i col·laborador dels seus propis aprenentatges i dels aprenentatges
dels seus companys.
|
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Hem pogut fer totes les activitats programades, però hem hagut de
variar l’activitat 6 perquè ens han fallat els ordinadors, que ens eren
indispensables per dura-la a terme i l’hem hagut de adaptar tal i com s’explica
a les observacions de les activitats planificades a la sessió o unitat.
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Ha estat una avaluació contínua, en que hem partit dels coneixements
previs dels alumnes per encarar les activitats i adaptar-les als alumnes a
les que van dirigides. Ha anat seguida per una avaluació formativa que ens ha
servit per obtenir informació del
procés d’ensenyament-aprenentatge i sobre la idoneïtat de realitzar
modificacions en el disseny o de millorar diferents aspectes, a més de comprovar
si els alumnes anaven adquirint correctament els aprenentatges ajudant-nos
amb una graella de doble entrada. Finalment es farà una avaluació sumativa
que tindrà en compte tot el procés i les dades recollides anteriorment en
graelles i, a partir d’aquestes, es farà una estimació global del procés d’ensenyament-aprenentatge
de cadascun dels alumnes i es valoraran els objectius i continguts
assimilats.
|
L’avaluació sumativa es farà cap al tercer trimestre, ja que el nostre
projecte treballa aspectes que hem de treballar transversalment i que no
només es treballaran amb aquest projecte.
|
Lliçó apresa pel professor
|
Planificar bé les activitats és molt important, però encara ho és més
saber-se adaptar a les circumstàncies.
|
|
Història complerta:
Entrevistador: Bona
tarda, volia donar-te les gràcies per donar-me l’oportunitat de trobar-nos i
que m’expliquis les teves experiències amb les Tecnologies Educatives (TE) i
les TIC en algun projecte que hagis realitzat a classe.
Jo: Bona
tarda, ho faré encantada! Ara mateix em ve al cap un petit projecte que vam fer
a partir d’un problema significatiu amb alumnes de p4. Aquell projecte va
sorgir d’una baralla i dels problemes que molts dels alumnes d’aquella classe
tenien per relacionar-se i resoldre els conflictes de manera pacífica...
Entrevistador: Ostres,
sembla interessant, continua si us plau.
Jo: Dons
bé, com et deia el projecte va sorgir dels conflictes que tenien els alumnes,
no sabien resoldre conflictes sense baralles i això no afavoria gens la
convivència entre els alumnes. Durant aquell mateix curs jo estava cursant una
assignatura a la UOC anomenada Noves Tecnologies de la Informació i de la
Comunicació en Educació i en aquesta assignatura em van demanar que fes un projecte
que sorgís d’un problema significatiu i que en ell les TIC i les TE en fossin
partícips, a més de dissenyar el projecte, desenvolupar-lo portant-lo a la
pràctica i avaluar-lo. Al trobar-me amb aquestes dues situacions vaig veure
clar que podia aprofitar el problema que els havia sorgit als meus alumnes per
a fer el projecte d’aquesta activitat, portant a terme allò que em demanava la assignatura i alhora ajudant
als meus alumnes a resoldre un greu problema que s’havia d’afrontar i trobar-li
solució.
Entrevistador: Què va
suposar per tu fer el disseny d’aquest projecte?
Jo: Crec
que fer el disseny va ser la part més senzilla, sabia que volia treballar i
coneixia alguns recursos TIC per treballar-ho i TE que em podien ser útils, a
més comptava amb l’ajuda de dos mestres més, l’especialista de música i l’especialista
d’informàtica, que com pots suposar era tot un expert en aquestes eines.
Entrevistador: Quines
activitats vas proposar?
Jo: En vam
proposar 6 una primera que recordava què havia succeït aquell fatigós
dia de la baralla i quines reflexions vam fer a classe sobre barallar-se per
solucionar problemes, un cop ho havíem recordat presentàvem als alumnes un
conte que donava recursos pacífics per enfrontar-se als problemes. La següent
activitat treballava les emocions bàsiques els nens les interpretaven i
reflexionaven sobre com els feien sentir cadascuna d’elles. La tercera
activitat també tractava sobre les emocions, però aquest cop relacionant-les
amb diferents melodies, a més feia que els alumnes haguessin de prendre acords
per decidir entre tots quina emoció posarien a cadascuna de les melodies que,
la meva companya, la mestra de música, els presentava. La quarta i la cinquena
activitat es van dur a terme alhora ja que contava amb un desdoblament que precisament
em feia el mestre d’informàtica. L’activitat que feien amb el mestre d’informàtica
consistia a una sèrie de jocs i activitats JClic relacionades amb les emocions
en que els alumnes relacionaven, feien puzles i jugaven al memori. L’activitat que
fèiem a l’aula tractava de identificar conflictes en imatges i pensar diferents
situacions per les quals els que apareixien a la imatge poguessin estar en conflicte
i com podrien solucionar-ho pacíficament. L’ultima de les activitats tractava
de redactar i establir normes per evitar que tornés a succeir una baralla, a
més de les normes els alumnes tenien que fer dibuixos que representessin les
normes.
Entrevistador: Llavors,
quines TE i TIC vas utilitzar?
Jo: En la
primera activitat vam utilitzar l’ordinador, el canó projector i la pantalla, a
més d’una web amb el conte “La Tortugueta” que era el conte que vam utilitzar per
treballar la resolució de conflictes de forma pacífica.
En la segona activitat vam utilitzar la
càmera de fotos, l’ordinador, el projector i la pantalla, ja que mentre els
nens interpretaven emocions, altres nens els feien fotos i després vam passar
aquestes mateixes fotos projectant-les per tal que els alumnes identifiquessin
les diferents emocions que interpretaven els companys i companyes en les
fotografies que els havien fet.
Amb la tercera activitat es va
utilitzar un reproductor de música i un CD amb les cançons que la mestra de
música va escollir per tractar les emocions.
Amb la quarta activitat vam utilitzar
els ordinadors de l’aula d’informàtica i el programa JClic, i en la cinquena
activitat vam utilitzar l’ordinador d’aula, el canó projector i la pantalla i
fotografies de conflictes.
En la sisena activitat vam utilitzar un
ordinador portàtil, el programa Word, la impressora i el recurs TIC anomenat “ArtPad”
amb el que els nens poden dibuixar.
Entrevistador: Sembla
que vau usar TE i TIC força diferents en les diferents activitats, els alumnes
acostumen a fer servir aquestes eines a l’escola?
Jo: La
veritat és que amb el mestre d’informàtica sí que solen usar aquestes eines,
bé, l’ArtPad el vam provar en aquelles activitats i habitualment usen altres
programes semblants per dibuixar, però normalment a l’aula de classe utilitzen,
com a molt el reproductor de música i molt de tant en tant l’ordinador i els
recursos TIC de l’edu365.
Entrevistador: Com a
mestra et va agradar l’experiència? I als teus alumnes?
Jo: Com a
mestra va ser molt gratificant i motivadora, perquè va fer que sortíssim de la
rutina i féssim activitats diferents amb eines i recursos diferents als que utilitzem
habitualment a l’escola on treballo. Els meus alumnes s’ho van passar d’allò
més bé i em demanaven sovint de tornar a
utilitzar els jocs de JClic o visualitzar les fotografies que vam fer.
Entrevistador: En el
procés vau tenir algun problema?
Jo: Dons
sí, en la última activitat, ens vam trobar que els ordinadors de l’escola
tenien virus i ens van prohibir tocar-los. Per això vam haver de modificar-la
una mica passant a fer la part dels dibuixos en una sessió en que els alumnes
passaven per grups per diferents racons de classe i en un d’ells, utilitzant un
portàtil que ens havien prestat feien el dibuix. Pel que fa a la resta, va
funcionar tot força bé i sense complicacions.
Entrevistador: Quant
va durar el projecte?
Jo: El projecte en sí es va allargar durant gairebé
tot un mes, ja que l’anàvem fent de manera intercalada amb altres activitats i
projectes que teníem, però el treball de la resolució de conflictes i de les
emocions va durar tot el curs.
Entrevistador: Moltes
gràcies per compartir amb aquest projecte, m’ha semblat molt interessant.
0 comentarios:
Publicar un comentario